U bent hier:

In de spotlight: Peter Timmermans aan het woord over het BVVB Keurmerk

08/02/2024

Wij vinden het ontzettend belangrijk dat al onze leden ons Keurmerk behalen. Maar hoe gaat dat eigenlijk in de praktijk? We vroegen het aan BVVB-lid Peter Timmermans, van VvE-BeheerPlus. “Ik vond het eigenlijk wel meevallen”, zegt hij.  

Zo’n twee jaar geleden behaalde hij het Keurmerk voor VvE-beheerders en hij vindt het belangrijk dat alle beheerders het belang hiervan inzien. Er valt nog veel te winnen in de branche. De negatieve publiciteit waar VvE’s mee te maken hebben werkt daarin niet mee, máár: Peter is positief. Hij vertelt ons er alles over.

Negativiteit raakt hem 
Peter is een doorgewinterde professional in de VvE-wereld. Hij doet dit werk nu zo’n 15 jaar en wil dit nog jaren blijven doen. Het persoonlijke contact met zoveel verschillende mensen maakt dat hij veel plezier heeft in zijn werk. Met een bescheiden team doet hij elke dag zijn best voor de VvE’s. Het raakt hem daarom ook dat er zoveel negativiteit is rondom VvE-beheer. Peter: “Tuurlijk zitten er rotte appels in de mand en die moeten er zo snel mogelijk uit, maar dat betekent niet dat iedere VvE-beheerder slecht is. We zetten ons juist iedere dag enorm in voor ons werk.” 

Behalen van Keurmerk was een leerzaam proces  
Om die reden is Peter ook groot voorstander van het BVVB Keurmerk. Het Keurmerk zorgt onder andere voor meer professionaliteit in de branche. “Ik vond het echt een leerzaam proces. We wisten dat we goed op weg waren, maar het Keurmerkinstituut heeft ons alsnog op enkele verbeterpunten gewezen. 

Zo hadden we bijvoorbeeld geen officiële klachtenprocedure. Klachten werden aangenomen en opgelost, maar er was geen uitgeschreven proces voor, omdat we bijna geen klachten kregen. Dat werd makkelijk verholpen, met hulp van de BVVB. Zij zijn ervoor om dit soort zaken collectief te regelen. Ik ben echt van mening dat er géén reden is om het Keurmerk niet te behalen." 

Keurmerk heeft echt meerwaarde 
Wat heeft het Keurmerk Peter tot nu toe opgeleverd? Merkt hij echt verschil? “Absoluut. Stel, je zoekt een loodgieter. Je kunt kiezen uit twee loodgieters, waarvan de één een erkend Keurmerk heeft en de ander niet. Dan kies je natuurlijk voor degene met het Keurmerk.” Zo is het met VvE-beheerders niet anders. We moeten aan de potentiële klant op voorhand laten zien wie we zijn en wat we kunnen. 

Duidelijke taal. Maar toch ligt er bij veel VvE’s een drempel om het Keurmerk te behalen. Daarvan zegt Peter het volgende: “We hebben op dit moment even een stop aan nieuwe leden omdat we hard groeien, dus dat zegt volgens mij voldoende. Die drempelvrees is echt niet nodig. Het Keurmerk valt ontzettend mee, je krijgt in anderhalve dag inzicht in de kwaliteit van je processen en achteraf zijn de verbeterpunten een cadeautje om je processen nog verder te optimaliseren"..” 

Belang BVVB 
Peter vindt het belangrijk dat VvE-beheerders de handen ineenslaan. “De BVVB is daarom erg belangrijk, zo kunnen we samen ergens voor staan. Ook wanneer er iets niet goed gaat is het belangrijk om samen te werken, zo blijven we ons verbeteren. Daarnaast is het belangrijk dat we allemaal kritisch blijven. Naar onszelf en naar elkaar. Ook bestuurders en kascommissies mogen scherper en kritischer zijn. Op die manier draagt iedereen iets bij.” 

Toekomst VvE-beheer 
Ondanks Peters' positieve instelling ziet hij voor de toekomst wel wat beren op de weg. “Het wordt steeds moeilijker om bestuurders te vinden. De volgende generatie staat er niet om te springen om bestuurder te worden. Daarom is het ook belangrijk om te kijken hoe we daarmee om gaan: samen, als branche. Dan komen we er echt wel. Ik heb er het volste vertrouwen in.”  

Geïnspireerd door Peter zijn verhaal en nieuwsgierig geworden naar het Keurmerk? Je leest er hier alles over.