VvE-beheerder Joost van Rijn: ‘’Als zelfstandige is het extra fijn om onderdeel te zijn van een branchevereniging’’
Krachten bundelen met branchegenoten. Dat was voor Joost van Rijn een van de redenen om zich als VvE-beheerder aan te sluiten bij de BVVB. Als eenpitter was hij al vóór de oprichting betrokken bij de branchevereniging in wording. En recent nog ervoer hij de steun van de BVVB, toen een bewoner van een VvE hem onterecht voor de rechter wilde dagen.
Toen hij nog in dienst werkte, hield Joost zich bezig met het financiële beheer van vastgoed voor pensioenfondsen die daarin beleggen. ‘’Daarbij kwam ik in contact met Verenigingen van Eigenaars. In 2007 startte ik mijn eigen administratiekantoor voor VvE’s. Ik verzorg de financiële administratie, maar ook het technisch beheer en secretariële diensten.’’
Het starten van zijn eenmanszaak was een succesvolle stap. In de loop van de jaren breidde het klantenbestand van Joost uit. ‘’Ik begon met drie dagen per week werken voor bestaande klanten en gebruikte de andere twee dagen om het klantenbestand verder op te bouwen. De meeste klanten zijn VvE’s van woningen in Haarlem en omgeving. Maar ik doe ook het beheer voor een gebouw met op de onderste twee etages kantoren en daarboven woningen. En voor een VvE met 75 recreatiewoningen op een park.’’
Samenwerken
Hij combineert zijn werk met de zorg voor ‘zijn twee grootste hobby’s. ‘’Ja, dat zijn mijn kinderen van 17 en 14 jaar oud. Ik plan eigenlijk nooit afspraken in voor 10.30 uur. Ik begin de ochtend met mijn kinderen. Als zij naar school zijn werk ik mijn e-mail bij en pas daarna begin ik aan de rest van mijn dag.’’
Contacten met andere VvE-beheerders en ondernemers zijn voor Joost daarbij van groot belang. ‘’Ik werk intensief samen met bijvoorbeeld bouwbedrijven en een klein klusbedrijf. De bouwbedrijven adviseren bij onderhoud van gebouwen. En als er ergens een deurdranger losschiet of een ventilatierooster stuk is, kan ik het klusbedrijf bellen. Dan wordt het als het even kan dezelfde dag nog opgelost. Dat is precies hoe ik graag werk. Praktisch en op basis van maatwerk.’’
Netwerk uitbreiden
Ook werkt Joost samen met andere beheerders om continuïteit te waarborgen. ‘’VvE Beheerspecialisten is een groep van zelfstandige beheerders. Eenpitters zijn soms wat eigenwijs en we begrijpen allemaal van elkaar dat we het graag op onze eigen manier doen. Maar als één van de beheerders wat overkomt en bijvoorbeeld langdurig ziek is, kunnen we portefeuilles aan elkaar overdragen. We kijken wel naar mogelijkheden om in de toekomst toch intensiever samen te werken.’’
Ruim tien jaar geleden werkte Joost al aan het uitbreiden van zijn netwerk. ‘’Met vijf beheerders dronken we een bakje koffie in een wegrestaurant in Almere. Daar ontstond het idee voor een branchevereniging. Even daarna was de eerste officiële bijeenkomst van de BVVB in Rotterdam. Het was toen vooral de doelstelling om de koppen bij elkaar te steken. Wat bijvoorbeeld als je alleen staat en je een probleem hebt met een klant? Ondertussen is de BVVB veel meer dan dat.’’
Hulp bij dreigende rechtszaak
Recent nog ondervond Joost de steun van de BVVB bij een ontevreden bewoner. ‘’Die VvE is ondertussen geen klant meer. Jammer, want het ging om één bewoner die een rare manier van doen had. Hij was het ergens niet mee eens en wilde zelfs een rechtszaak aanspannen. Vanwege dreigementen heb ik de politie moeten inschakelen. Daan Fons als voorzitter en de BVVB als vereniging assisteerden me hierbij met adviezen en door achter me te staan. Als ik dit alleen had moeten doen, weet ik niet hoe het gegaan was. Dan merk je hoe fijn het is dat deze vereniging er is.’’
Fijne club
En een samenkomst zoals ons jubileumevenement op 4 november leende zich er toch uitstekend voor om met andere beheerders te sparren. Joost: ‘’Ja, dat was geweldig! Ik ben privé door een moeilijke tijd gegaan, waardoor netwerkafspraken ook lastiger waren. Als je elkaar dan weer ontmoet en leuke gesprekken hebt, zie je wat een fijne club het is.’’
Bij de bijeenkomst stond ook waardering voor de beheerders centraal. Of Joost dat normaal gesproken van zijn klanten krijgt? ‘’Meestal wel gelukkig. Als je een minder prettig vergaderbesluit moet nemen en twee van de dertig mensen bieden weerstand dan ga ik ook wel uit van de tevredenheid van de zwijgende meerderheid hoor. En soms vraag ik er zelfs om’’, lacht Joost. ‘’Bij een klachtafhandeling krijg je vaak geen terugkoppeling als het opgelost is. Dan stuur ik zo iemand een mailtje met ‘Ik begreep dat het opgelost is. Fijn!’. Meestal krijg ik dan vanzelf een bedankje terug.’’
Word lid van de BVVB
Wil jij als VvE-beheerder ook een netwerk van vakgenoten om je heen hebben, je kennis blijven bijspijkeren én deelnemen aan inspirerende activiteiten? Word lid van de BVVB!